Swot-analyse

SWOT-analyse voor een massaproducent van broden

Sterkten:

1.       Ze proberen  naar buiten te komen als een ambachtelijke bakker.

2.       Onderscheidend zijn ze door aparte bakkersproducten te produceren, waar ze nu ook twee bakkers voor hebben aangetrokken die dit full-time doen.

3.       Door samen te werken in groepsverband binnen de Amarantgroep worden de voordelen van een grote organisatie gecombineerd met de voordelen van zelfstandige bakkerijen.

4.       De drie grootste bakkerijen zijn aangesloten bij Bake Five samenwerkingsverband waarbij wordt samengewerkt op het gebied van verkoop en inkoop.

5.       dagelijks vers geproduceerd brood wordt voor verkoop naar supermarkten en andere verkooppunten vervoerd.

6.       broodproducten die vers in de winkel of op een ander verkooppunt worden afgebakken.

7.       De bakkerijen van Amarant B.V. hebben een groot verzorgingsgebied van klanten waarbij zij naast het gebruikelijke broodassortiment, de consument ook willen laten ‘proeven' van lekkernijen uit de verschillende regio's die Nederland rijk is.

 

Zwakten:

1.       Ze zijn erg afhankelijk van supermarkten.

2.       Vestigingen voor het overgrote deel in het Noorden gevestigd.

3.       Ze hebben een smaller assortiment t.o.v. warme bakkerijen.

4.       Amarant Bakkersholding is erg afhankelijk van machines.

5.       Graanprijzen kunnen zo goed als niet worden doorberekent in de verkoopprijs doordat supermarkten daar vaste prijzen voor hanteren.

6.       Amarant heeft het succes vooral te danken aan hun grootste afnemer: Deen Supermarkten B.V., wanneer ze slecht gaan draaien zal dit ook tot uiting komen bij Amarant.

 

Kansen:

1.       Oudere mensen nemen een groot gedeelte van de broodomzet voor hun rekening en deze groep zal de komende jaren groter worden.

2.       Mensen gaan steeds vaker voor goedkoper kwaliteitsbrood.

3.       Brood neemt het hongergevoel weg en kan dus gebruikt worden voor de vele strenge diëten die steeds vaker gebruikt worden.

4.       Steeds meer mensen nemen brood mee van thuis, wat grotendeels gekocht wordt in supermarkten.

5.       Supermarkten en grote winkels die alleen brood verkopen gaan steeds vaker op het station zitten, die de mensen met weinig tijd brood kunnen verkopen.

6.       Opslag en distributie kunnen geautomatiseerd worden.

 

Bedreigingen:

1.       De prijs van graan zal de komende jaren sterk toenemen.

2.       De tarweprijzen zullen sterk toenemen.

3.        Consumenten kiezen voor vetarm brood.

4.       De verhouding privé/werk verandert zodanig dat meer huis - moeders/vaders gaan werken en dus niet ’s middags thuis brood kunnen nuttigen.

5.       Men heeft tegenwoordig steeds minder tijd om te eten en zal dus ook vaker de snelle hap op het station verkiezen.

6.       De hygiënecode zal de komende jaren strenger worden.

7.       De productie kan niet verder geautomatiseerd worden.

8.       Mensen worden steeds milieubewuster en zouden dus milieuvriendelijkere opties kunnen verkiezen boven het brood van Amarant.

 

 

 

Kansen

Bedreigingen

Sterkten

1.       Onderscheidend zijn ze door aparte bakkersproducten te produceren, waar ze nu ook twee bakkers voor hebben aangetrokken die dit full-time doen en Mensen gaan steeds vaker voor goedkoper kwaliteitsbrood.

2.       broodproducten die vers in de winkel of op een ander verkooppunt worden afgebakken en Supermarkten en grote winkels die alleen brood verkopen gaan steeds vaker op het station zitten, die de mensen met weinig tijd brood kunnen verkopen.

 

 

 

1.       De bakkerijen van Amarant B.V. hebben een groot verzorgingsgebied van klanten waarbij zij naast het gebruikelijke broodassortiment, de consument ook willen laten ‘proeven' van lekkernijen uit de verschillende regio's die Nederland rijk is, maar Consumenten kiezen voor vetarm brood.

2.       De drie grootste bakkerijen zijn aangesloten bij Bake Five samenwerkingsverband waarbij wordt samengewerkt op het gebied van verkoop en inkoop en hierdoor kunnen ze goed inspelen op de stijgende tarweprijzen

 

 

Zwakten

1.       Ze zijn erg afhankelijk van supermarkten, maar steeds meer mensen nemen brood mee van thuis, wat grotendeels gekocht wordt in supermarkten.

 

1.       Amarant Bakkersholding is erg afhankelijk van machines en  De productie kan niet verder geautomatiseerd worden.

2.       Graanprijzen kunnen zo goed als niet worden doorberekent in de verkoopprijs doordat supermarkten daar vaste prijzen voor hanteren en de prijs van graan zal de komende jaren sterk toenemen.

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb