SWOT-analyse

SWOT staat voor Sterkstes, Zwaktes, Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen).

De SWOT-analyse wordt gebruikt door bedrijven om erachter te komen waar ze goed en slecht in zijn. Dat wordt dan gecombineerd met de eventuele kansen of bedreigingen. Door deze te combineren kan je als bedrijf strategische opties maken voor het bedrijf. Uit de lijst met opties wordt of worden de beste opties gekozen en in de praktijk uitgevoerd. Het is dus belangrijk dat de beste optie(s) gekozen word(en). Een slechte SWOT-analyse kan het failliesement van een bedrijf betekenen.


Om erachter te komen of iets een sterkte of een zwakte is wordt er gebruik gemaakt van een interne-analyse. Voor het project mogen jullie je beperken tot de volgende punten:

·  naamsbekendheid en imago

·  winst

·  kwaliteit

·  flexibiliteit

·  investeringsruimte

·  personeel:

    - klantgerichtheid

    -motivatie

    -ervaring

    -ambitie

 

 

Om erachter te komen of iets een kans of een bedreiging is wordt er gekeken naar de volgende punten

  • Wijziging in de samenstelling van de bevolking
  • Verandering in de wensen van de consument
  • Veranderingen van je concurrenten
  • Veranderingen in de kosten
  • Trends